ایمنی شغلی در یک محیط کار چابک
ایمنی شغلی در یک محیط کار چابک

ایمنی شغلی در یک محیط کار چابک

ایمنی شغلی در یک محیط کار چابک
برای کارفرمایان ، بهبود کارایی اغلب به معنای ساده سازی است. دستیابی به “بیشترین از کمترین” شامل کمک به کارکنان برای دستیابی به نتایج بهتر و ایده های بیشتر از طریق ایجاد فضاهای کاری الهام بخش و محیط های کاری مشترک تر است. به طور متوسط ​​، کارمندان تقریباً 80٪ هزینه های سالانه یک شرکت را تشکیل می دهند ، بنابراین افزایش بهره وری بهترین راه برای اطمینان از ماندگاری شرکت در آینده است.

این امر در دفاتر امروز مشهود است ، جایی که محل کار اداری سنتی که هر کس میز کار خود را دارد به طور فزاینده ای با استفاده از میز کار ، چابکی و استفاده از فضاهای باز جایگزین می شود. منظور از “کار چابک” استفاده از دفاتر کارآمد “چند فضا” ، دفاتر خانگی ، مراکز همکاری ، جلسات خارجی و کارهای پروژه است. به طور معمول ، میز های اشتراک نیز بخشی از یک محیط کار چابک را تشکیل می دهد. این محیط ها همچنین شامل مناطقی برای کار متمرکز و کار مشارکتی است که اغلب توسط “محیط های تفریحی” متعادل می شوند ، مثلا با فوتبال روی میز ، سالن ها و آشپزخانه گسترده و …

با این حال ، تحقیقات مربوط به بهره وری و مقررات مربوط به محل کار براساس محل کار سنتی اداری انجام می شود و در واقع به این نوع جدیدتر فضای کار نمی پردازد. علم ارگونومی اداری ، که طی دهه ها توسعه یافته است ، در پس زمینه محو شده است.

ارزیابی محل کار
بسیاری از شرکتها ارزیابی محل کار را فقط درصورت ضرورت انجام می دهند. در مقایسه با تولیدات صنعتی ، سنجش بهره وری کارمندان اداری بسیار دشوار است ، بنابراین رعایت حداقل شرایط تعیین شده توسط مقررات محل کار (بهداشت ، ایمنی و رفاه) 1992 و مقررات بهداشت و ایمنی به عنوان یک وظیفه سخت تلقی می شود به منافع گسترده تر کمک نخواهد کرد.

پرسشنامه DSE اغلب به عنوان بخشی از ارزیابی ریسک رسمی پر می شود و به عنوان ارائه اطلاعات برای کمک به پیشرفت در طراحی ارگونومیک محیط اداری به کار نمی رود. به عنوان مثال ، محیط کار شامل سطوح ، سروصدا ، روشنایی ، گرمایش و تهویه است ، با این حال از کارگر فقط می پرسند که “راحت” هستند یا خیر ، بدون در نظر گرفتن فرصت برای بهبود سایر عواملی که هم بر رفاه و هم بر بهره وری تأثیر دارند.

آیین نامه محل کار 1992 ، همانطور که در سال 2013 به روز شده است ، شامل همه کارها ، نه فقط ادارات است. اما آنها کاملاً عمومی هستند. در مقابل ، در آلمان مشخصات مستقیم و توصیه های مفصلی وجود دارد که توسط DGUV ، انجمن نمایندگی بیمه های آلمانی و “Berufsgenossenchaften” ، نهادهای بیمه اجتماعی بخشی که همه کارفرمایان باید به آن بپیوندند ، منتشر شده است. “دستورالعمل های دسک تاپ و ایستگاه های کاری اداری برای طراحی شامل مشخصات مفصلی است که به شخص اجازه می دهد در صورت رعایت دستورالعمل ها “اندازه گیری” کند.

تفاوت های جهانی
کشورهای مختلف نیز فضای اداری را متفاوت ارزیابی می کنند. قانون عملی مصوب HSE که مقررات 10 محل کار را تقویت می کند ، 11 متر مکعب را برای هر کارمند پیشنهاد می کند که از کف تا ارتفاع سقف محاسبه می شود. در اتاقی با ارتفاع 2.40 متر ، مساحت 4.6 مترمربع مورد نیاز است. به عبارت دیگر ، هرچه سقف بالاتر باشد ، فضای کف نیز کمتر می شود.

در سایر کشورهای اروپایی ، مانند آلمان ، نیازهای فضا با توجه به نوع دفتر و تعداد افراد در اتاق مشخص می شود. الزام برای ارتفاع سقف بر اساس تعداد کارمندان در اتاق محاسبه می شود و منعکس کننده حجم هوای مورد نیاز است و حداقل سطح کف ایستگاه کار (شامل مبلمان) باید 8 مترمربع باشد. بسته به نوع دفتر ، فضای مورد نیاز می تواند تا 12 متر مربع یا 15 متر مربع در یک دفتر با نقشه باز ، از جمله مسیرها و مناطق مشترک مانند اتاقهای استراحت یا اتاق ها افزایش یابد.

ارگونومی و رفاه
در انگلستان ، کارفرمایان موظف به ارزیابی ریسک در محل کار هستند که شامل ارزیابی ریسک روانی – اجتماعی است. آمارهای شرکت های بیمه و سایرین افزایش فشار روانی را برای چند سال نشان داده است. با وجود تجربیات عملی ، من می دانم که اگر کارمندان در توسعه فضاهای کاری یا سازمانی خیلی زود مشارکت نداشته باشند ، آنها در برابر آن مقاومت می کنند. این اغلب شامل مقاومت در برابر دفاتر محیط باز با ادعای وجود مزاحمت صوتی است ، اگرچه به عنوان مثال ، در واقع ، میزان صدا کمتر از سطح قبلی است. بنابراین لازم به یادآوری است که اگر به دلیل ادعاهایی که توسط کارمندان انجام شده است ، در زمینه فضاهای باز ، سروصدا را اندازه گیری می کنید ، تقریباً 40٪ از اندازه گیری ها تأثیر فیزیکی را نشان می دهد (به عنوان مثال سردردهای ناشی از سر و صدا) و تقریباً 60٪ بر اساس مقاومت درونی کارکنان (روانشناختی). این تجربه ما در زمینه اندازه گیری در آلمان است.

یک نگاه کلی به فضای کار عامل موفقیت اساسی برای افزایش بهره وری کارمندان است. ارگونومی جامع در دفتر، برای رفاه و جلوگیری از خطرهای روانی اجتماعی بسیار حیاتی است. با این حال ، در مقایسه با توسعه تحقیقات و استانداردها در زمینه های دیگر ، بسیاری از تأثیرات تغییر شکل های سازمانی هنوز ناشناخته است. چیزهای زیادی در مورد کار جدید / آینده با فناوری ها وجود دارد که نمی دانیم چگونه آنها بر سلامتی افراد تأثیر می گذارند ، از جمله استفاده از دستگاه های تلفن همراه ، صفحه نمایش های بزرگ ، 24 ساعت آنلاین بودن ، کار مستقل و غیره برای اینکه بتوانیم دوباره مقررات را مرور کنیم ، به تحقیقات بیشتری نیاز داریم و در عین حال باید بیشتر به ارگونومی که امروز می شناسیم متمرکز شویم نه اینکه فقط بر خروجی کار چابک و استفاده غیر منتقدانه از آخرین فن آوری ها  (مانند تلفن های هوشمند مورد استفاده کودک سه ساله) .

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا ترتیب دادن یک کارشناس برای ارزیابی فضای کاری شما برای کمک به کسب و کارتان در دستیابی به پتانسیل خود ، لطفاً با ما تماس بگیرید. اگر این مقاله را مفید دانستید ، لطفاً آن را با شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید!

دلیل بازگشت وجه