ارگونومی کودکان
ارگونومی کودکان

ارگونومی کودکان

ارگونومی کودکان و عوامل انسانی

این مقاله مقدمه ای است بر مباحث پیرامون ارگونومی کودکان برای متخصصان ارگونومی که برای کودکان طراحی بازی کودکان را انجام می دهند. موضوعات مبتنی بر کودک طیف وسیعی از رشته ها مانند ارگونومی ، روانشناسی ، پزشکی ، توانبخشی ، فیزیولوژی ورزش ، بینایی سنجی ، آموزش ، معماری ، شهرسازی ، حقوق و بسیاری دیگر را در بر می گیرد.

کودکان “بزرگسالان کوچک” نیستند ، اما تفاوت آنها چیست؟ و چگونه چنین تفاوتهایی بر طراحی محصولات و مکانهایی که آنها استفاده می کنند تأثیر می گذارد؟ چگونه می توانیم به آنها کمک کنیم تا با چالش های جدید و منحصر به فرد مواجه شوند ، مانند استفاده از فناوری های جدید؟

جنبه های عمومی ارگونومی کودکان

مراحل رشد کودکان: هر کودک منحصر به فرد است ، اما کودکان نیز مراحل رشدشان تحت تأثیر تجربیات زندگی و فرهنگ خود قرار می گیرد. بر اساس ابعاد شناختی ، جسمی ، اجتماعی ، عاطفی و زبانی هر مرحله رشد ، می توان پیش بینی کرد که چگونه و چرا کودکان کارهایی را که انجام می دهند.

آنتروپومتری کودک: آنتروپومتری اندازه گیری علمی اندازه ، شکل و قابلیت های بدنی بدن انسان است. داده های تن سنجی به ما کمک می کند تا تناسب بین کودکان و محصولات و محیط های مورد استفاده را ارزیابی کنیم. درک این تناسب برای اطمینان از این که کودکان می توانند از محصولات در نظر گرفته شده برای آنها استفاده کنند (و لذت ببرند) بسیار مهم است. در عین حال ، با اطمینان از اینکه خطرات به درستی محافظت می شوند یا دور از دسترس قرار می گیرند ، آنها را از آسیب محافظت می کند.

ارگونومی بصری برای کودکان: کودکان در معرض محیط های بصری بسیار متفاوتی نسبت به نسل های قبلی قرار دارند. با این حال ، این فناوری ها اغلب بدون در نظر گرفتن پیامدهای مربوط به آسایش ، سلامتی و رفاه طولانی مدت کودکان مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این ، محیط های بصری کودکان ممکن است بر وضعیت و نحوه قرارگیری آنها تأثیر منفی بگذارد .
کودکان و سر و صدا: صدای بلند و زیاد بودن سر و صدا می تواند به شنوایی ما آسیب برساند و به طور بالقوه مانع توانایی ما برای یادگیری و به طور کامل ایچاد یک تجربه بد در زندگی ما شود.

خطرات مربوط به سن کودکان : امروزه کودکان باید با خواسته های متفاوتی نسبت به نسل های قبلی روبرو شوند. به طور کلی ، کودکان نیز قد بلندتر ، سنگین تر و تناسب اندام کمتری دارند. بسیاری از کودکان (به ویژه دختران) زودتر از نسل های قبلی بلوغ را تجربه می کنند و احتمال درد و اختلالات اسکلتی عضلانی را افزایش می دهند. خطرات آسیب کودکان نیز متفاوت از آنهایی است که معمولاً بزرگسالان تجربه می کنند.

فعالیت بدنی: کودکان از فعالیت های جسمی به لحاظ ذهنی ، جسمی و اجتماعی بهره مند می شوند. ورزش برای رشد مناسب استخوان ها ، ماهیچه ها و مفاصل ضروری است. این باعث افزایش سلامت ، افزایش هوشیاری ، عزت نفس می شود.

نقص ها ، اختلالات بهداشتی و معلولیت ها: مانند هر سنی ، کودکان نیز می توانند از طیف وسیعی از اختلالات و معلولیت های بهداشتی رنج ببرند ، چه از نظر شناختی و چه از نظر جسمی ، محصولات نیز باید در کودکان لحاظ شوند. طراحی فراگیر و فناوری های کمکی ، افراد دارای معلولیت را قادر می سازد تا در فعالیت های زندگی روزمره مشارکت کرده و از فرصت های برابر برخوردار شوند. این موارد از فناوری پیشرفته تا محصولات روزمره شامل ویلچر ، ون های مناسب ، دستگاه های ارتباطی و رایانه های تغییر یافته را شامل می شود.
سلامت و ایمنی کودکان در “بازی”: “بازی” کودک رشد جسمی ، عاطفی ، اجتماعی و شناختی اوست. از بین بردن همه خطرات، چالش های ضروری برای رشد و نمو کودکان را از بین می برد. با این حال ، باید بر پیشگیری از صدماتی که در کودکان شایع تر است تمرکز شود: زمین خوردن ، سوختگی ، مسمومیت ، خفگی و غرق شدن.

طراحی محصول و ارگونومی کودکان

طراحی محصولات برای کودکان: ملاحظات طراحی ارگونومیک برای طراحی محصولات برای کودکان باید استفاده مناسب ، ایمنی و سرگرمی آنها را تشویق کند.

بازی کودکان با اسباب بازی ها: تمرکز بر ارگونومی در طراحی اسباب بازی فراتر از ایمنی و راحتی طراحی اسباب بازی ها متناسب با کاربرد کودک گسترش یافته است. مصرف کنندگان امروزی همچنین انتظار دارند که استفاده از محصولات آسان ، کاربردی ، لذت بخش وباعث رشد و توسعه جسمی و ذهنی کودک شود. این امر مستلزم درک مراحل رشد کودکان است.

کیف برای کودکان: کوله پشتی راهی کاربردی برای انتقال تکالیف و کتاب های مدرسه است. با این وجود ، تحقیقات نشان می دهد که طراحی کیف ها و نحوه استفاده از آنها بر خطر ایجاد آسیب های اسکلتی عضلانی تأثیر می گذارد.

هشدارها و کودکان: کودکان خردسال گاهی از توانایی های شناختی برای تشخیص و اجتناب از خطرات برخوردار نیستند. این مسائلی را مطرح می کند که چگونه می توان کودکان و مراقبان را از خطرات آگاه کرد. این می تواند با طراحی درست و  محافظت در برابر خطرات و هشدارهای محصول به دست آید.

راه پله برای کودکان: بالا رفتن و پایین آمدن از پله ها مستلزم ترکیبی از قدرت ، تعادل و زمان بندی است. برای جلوگیری از گام های اشتباه ، زمین خوردن و آسیب ، تلاش هماهنگ لازم است. عوامل طراحی ارگونومیک می توانند به سهولت استفاده و ایمنی کودکان در راه پله کمک کنند. ملاحظات مهم شامل دید راه پله ، ابعاد پله و دستگیره می باشد.

کودکان و ارگونومی نوشتن:  بسیاری از ما توانایی کودکان در یادگیری نوشتن را امری بدیهی می دانیم. با این حال درست نوشتن به یادگیری جسمی و فکری نیازمند است. بی ثباتی وضعیتی ، موقعیت کاغذ و مداد و توانایی گرفتن محدود با عملکرد بد دست خط ارتباط دارد.

رابط های کاربر پسند در دنیای دیجیتال: دستورالعمل های طراحی ارگونومیک می تواند زمینه را برای تعاملات اولیه کودکان با یک محصول فراهم کند و آنها را قادر سازد تا از محصولات بصری و روان استفاده کنند. استفاده از محصولات باید آسان باشد و در مراحل تکاملی خاص خود در هماهنگی چشم و دست و مهارت های شناختی تنظیم شود.

ملاحظات زمینه ای ارگونومی کودکان

استفاده کودکان از فناوری در خانه: فناوری های جدید به طور فزاینده ای در خانه متداول است. برای کاربران کودک مهم است که اصول اولیه حالت بدن ، مکانیک بدن و عملکرد و مزایای استفاده از رایانه و سایر وسایل الکترونیکی را درک کنند . آگاهی از اهمیت موقعیت ، وضعیت و راحتی کودکان در سنین پایین می تواند عاداتی ایجاد کند که آنها را در طول زندگی توانمند می کند.
ارگونومی کودکان در وسایل نقلیه: تصادفات ناشی از وسایل نقلیه موتوری علت اصلی مرگ و جراحات جدی کودکان در هر سنی پس از تولد آنها است. صدمات کودکان نیز شدیدتر از بزرگسالان است. اندازه کوچک آنها و استخوان ها و ماهیچه های در حال توسعه آنها را درصورت تصادفات اتومبیل در صورت عدم مهار مناسب مستعد آسیب شدید تری می باشد.طراحی پیش دبستانی و مهد کودک: محیط فیزیکی پیش دبستانی نقش مهمی در رشد شناختی ، اجتماعی ، جسمی و عاطفی کودکان دارد. تنظیمات مهیج و منظم مراقبت از کودکان به کودکان کمک می کند تا واژگان ، مهارت های توجه و حافظه و تعاملات اجتماعی خود را با همسالان خود توسعه دهند.
مبلمان مدرسه و کودکان: تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از دانش آموزان مدرسه روی مبلهایی می نشینند که مناسب آنها نیست. دانش آموزانی که به مدت طولانی در وضعیت های ناخوشایند می نشینند ممکن است دردهای اسکلتی عضلانی را تجربه کنند که با گذشت زمان بدتر می شود. با این حال ، مفروضات متداول در مورد آنچه از نظر ارگونومی برای بزرگسالان “مناسب” است ممکن است برای کودکان مناسب نباشد.
بازاندیشی در طراحی مدرسه: کیفیت محیط های یادگیری می تواند نتایج یادگیری را افزایش دهد ، زیرا یاد گیرندگان به فضاهای محرک پاسخ مثبت می دهند. طرح های ضعیف مدرسه با جدا کردن فیزیکی دانش آموزان از یکدیگر و مانع احساس تعلق ، مالکیت یا تعامل با فضا ، موانعی را برای یادگیری ایجاد می کند.
کودکان و فضاهای عمومی:  طراحی محله ها و فضاهای بازی کودکان برای رشد جسمی ، عاطفی و شناختی آنها ، فعالیت های بدنی و ایمنی درک شده و واقعی آنها بسیار مهم است. کودکان در محیط های امن به چالش نیاز دارند. طراحی یا نگهداری نادرست زمین بازی می تواند منجر به آسیب شود.

 

تجربه شما از ارگونومی کودکان و عوامل انسانی یا ارگونومی اسباب بازی ها چیست؟

نظرات (1)

Mahsa Nezami

بسیارعالی

دلیل بازگشت وجه